Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak to začalo

Přemýšlím a vzpomínám, jak a kdy vlastně myšlenka projektu Mosty mezi námi – Blogeři čtou seniorům, vznikla.

A zjistila jsem, že abych vše vysvětlila tak, aby to bylo pochopitelné a dávalo to smysl, budu muset začít trochu obšírněji. Ale neděste se, budu se snažit být co nejstručnější – což tedy upřímně - pro mě nebude zrovna snadný úkol… Kdo mě zná, ví své a teď se určitě směje :)

Když se mi narodil syn, žili jsme v menším městě na Moravě. Chlapeček vyrůstal obklopený širokou rodinou – tetičkami, strýčky, sestřenicemi, bratranci, ale hlavně byl v častém a blízkém kontaktu se svými prarodiči.

Mezigenerační vztahy se u něj rozvíjely naprosto přirozeně a automaticky.

Prarodiče milovali jeho a on miloval je. Často jsme se navštěvovali, často ho babičky hlídaly…

Jenže v synových devíti letech jsem dostala pracovní nabídku, díky které jsme se přestěhovali do 400km vzdáleného hlavního města.

Synův vztah k prarodičům, potažmo ke všem starším lidem, však byl díky našemu předchozímu způsobu života, zdravý a v pořádku.

V novém městě začal nový život a po pár letech se mi zde narodila vysněná holčička. Jenže ta vyrůstala v naprosto jiném prostředí než starší bráška v jejím věku.

Hlavní rozdíl byl v tom, že babičky (a v té době, bohužel, již pouze jednoho dědečka), vídala sporadicky. Jednou za tři někdy i za šest měsíců, jak se nám podařilo za nimi přijet.

A postupem času jsem se začala obávat, že tímto způsobem si k prarodičům a tím pádem ke starší generaci, nedokáže vytvořit ten správný vztah.

Je však pravda, že děti berou spoustu věcí úplně jinak než dospělí. Život vidí jednoduše, přímočaře a nekomplikovaně.

Takže např., holčička si hrála na návštěvě mých rodičů v pokoji, zatímco moje maminka vedle v kuchyni vařila. A v tom cácorka ucítila potřebu kontaktu. Náhle, v půlce hry vstala, přiběhla k babičce, objala ji kolem nohou a prohlásila: „Babičko, já tě miluju.“ Načež se otočila a odběhla zpět do pokoje, kde se vrátila ke hře, jakoby nic.

Musela jsem se usmívat, když jsem tuto scénku pozorovala. A řekla jsem si, že to s tím navazováním mezigeneračních vztahů, u té mé malé treperendy, možná nebude tak tragické.

Ovšem blízká vazba a kontakt se seniory holčičce chyběl. Uvědomila jsem si, že dnes celkem běžný model, kdy mladí lidé opouští svá rodná místa a stěhují se, někdy kvůli studiu, jindy kvůli práci či příležitostem, do větších měst (často velmi vzdálených od míst, kde vyrůstali a kde žijí jejich rodiče), tvorbě přirozených vazeb mezi jejich dětmi a prarodiči, zrovna příliš neprospívá.

Toto vše si v produktivním věku, při nárocích dnešního hektického života, málokdo uvědomuje.

Jenže já… i vy… jednou zestárneme. A budeme potřebovat, aby se o nás někdo postaral, pomohl nám, přišel za námi, protože nás má rád.

A kdo to udělá, když dnešní děti kolikrát nemají čas a ani možnost vytvořit si k seniorům zdravý a přirozený vztah?

A takto postupně vznikala myšlenka projektu „Mosty mezi námi“, jako takový pomyslný most mezi generacemi.

Věnovat seniorům kousek svého času. Chodit si za nimi povídat, což pro ně znamená více, než kdybychom jim dali finančně kdovíjak nákladné dary. Přijmout je jako součást svého života. Co na tom, že toto není „naše“ babička nebo „náš“ dědeček. To je v tomto případě úplně jedno, protože „našimi“ se zkrátka stanou.

A od vzniku myšlenky už to šlo hezky postupně, krok za krokem.

Kamarád, který je právník, mi radil a pomohl mi založit nadační fond. (Děkuji, Milošku.)

Vytvořila jsem jakousi „osnovu“ projektu, se kterou jsem oslovila a seznámila první kolegy blogery – Mirku Švarcovou, Lenku Faltejskovou a Vlastimila Shaanu Šantrocha, kteří mě velmi mile překvapili, jak aktivně se do projektu zapojili. Velké díky jim.

Komunikovala jsem s administrací blogů iDnes – nejprve s Honzou Dvořákem, pak s Patrikem Bangou a Terezkou Janků, o vzájemné spolupráci a velmi si vážím podpory, kterou se rozhodli projektu věnovat.

Setkala jsem se s Aničkou Husovou – vedoucí sociálního oddělení Domu seniorů Bohnice (dříve Slunečnice), se kterou jsme se domluvily na postupu spolupráce a která nám hodně pomáhá.

Poprosila jsem kamarádku Danku Daňkovou, aby vytvořila logo projektu (stejně, jako ho vytvořila pro nadační fond i všechny ostatní jeho projekty). Danuško – díky :)

Shaana zpracoval webové stránky a grafiku.

Lenka Faltejsková poskytla foto na úvodní lištu blogu a chodila si se seniory povídat a fotit je.

Mirka Švarcová se mnou absolvovala první návštěvy Slunečnice…

Zkrátka krůček po krůčku se pracovalo, až jsme ve Slunečnici uspořádali první dvě setkání, kde blogeři četli seniorům.

Setkání plná smíchu, pohody, emocí. Seznámení s krásnými lidmi. Setkání dvou i více generací, na která beru i svou holčičku. A na kterých mě vždy znovu překvapí, jak ta malá treperenda dokáže rozzářit oči a tváře obyvatel Slunečnice… a jak se ta treperenda na tato setkání těší - a na kterých se v blízké době, budou kromě blogerů, podílet i děti z okolních základních škol a zařízení pro volnočasové aktivity dětí.

Slíbila jsem, že budu stručná. Snažila jsem se urputně, ovšem nevím, jak moc se mi to povedlo.

Takže teď už končím. O průběhu samotných setkání, vám já i kolegové napíšeme příště.

A pokud se k nám budete chtít přidat – ať již jste bloger či nikoliv – napište nám. Rádi vás vezmeme sebou a nebo pro vás/s vámi, zorganizujeme obdobná setkání se seniory ve vaší blízkosti.

Děkuji za čas, který jste věnovali přečtení mých slov a doufám, že jsem vás neodradila a přijdete zase.

Mějte se krásně.

Helena Skočová

 

Autor: Most mezi námi | čtvrtek 24.3.2016 8:08 | karma článku: 14,66 | přečteno: 592x
  • Další články autora

Most mezi námi

Viru navzdory

Přestože jsme sem na blog už dlouho nic nenapsali, naše činnost stále pokračuje. Dál chodíváme do domů seniorů s programy, které „naše“ babičky a dědečky baví.

23.4.2020 v 15:03 | Karma: 5,95 | Přečteno: 162x | Diskuse| Občanské aktivity

Most mezi námi

Když se daří, tak se daří…

Znáte to taky? Když vám na něčem hodně záleží, dlouho na tom pracujete, domlouváte, organizujete a když si myslíte, že je hotovo, začne vše nějak... ehm... kolabovat?

29.11.2018 v 13:01 | Karma: 10,60 | Přečteno: 295x | Diskuse| Občanské aktivity

Most mezi námi

Fotosoutěž - vyhlášení výsledků a pozvání na vernisáž

Dlouho očekávaná chvíle je zde. Máme výsledky fotosoutěže a dvacet vybraných fotografiích už se zpracovává v tiskárně. A tak je namístě, abychom vás s výsledky seznámili a pozvali vás na slavnostní vernisáž.

16.11.2018 v 11:59 | Karma: 6,88 | Přečteno: 244x | Diskuse| Občanské aktivity

Most mezi námi

Rozhovor s porotkyní - Johanka Horáková

Zveřejnění výsledků fotosoutěže se kvapem blíží a tak vám přinášíme ještě jeden rozhovor s porotkyní a to Johankou Horákovou. Zastupovala svou maminku, paní Jarmilu Kamenáčovou Horákovou, která v minulém ročníku získala 3. místo.

15.11.2018 v 12:47 | Karma: 3,26 | Přečteno: 145x | Diskuse| Občanské aktivity

Most mezi námi

Rozhovor s porotcem - Ivo Kaplán

Aktivní část fotosoutěže již skončila - ale konec to rozhodně není. Porotci nyní ještě pilně hodnotí a nás pak čeká spousta další práce s grafiky, tiskaři a pak při organizaci výstav vybraných fotografií ze soutěže.

19.10.2018 v 10:43 | Karma: 4,96 | Přečteno: 129x | Diskuse| Občanské aktivity
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Americkou Oklahomu a okolní státy zasáhla série tornád. Úřady hlásí čtyři mrtvé

28. dubna 2024  22:16

Nejméně čtyři mrtvé si vyžádala série tornád, která od sobotního večera zasáhla Oklahomu. Podle...

Nikdy nekončící hrozba. Finsko si zvyká na nový vztah s Ruskem

28. dubna 2024  20:49

Ozbrojení finští pohraničníci na běžkách střeží východní část země, nejnovější a nejdelší hranici...

Lesy chce předat mnichům bez soutěže. Smlouvu nachystal starosta předem

28. dubna 2024

Premium Mohlo to být jedno z rozhodnutí, jakých města jako osmitisícové Milevsko udělají ročně stovky....

Stavební úřady se děsí novely, mluví o nejistotě a nabírají nové pracovníky

28. dubna 2024  19:06

Stavební úřady napříč republikou se obávají reformy stavebního zákona. Kvůli nárůstu práce tak...

  • Počet článků 68
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 380x
BLOGEŘI  ČTOU  SENIORŮM

projekt NEJEN pro blogery a seniory

Organizováno s podporou blogu iDnes.cz

Organizátor: Nadační fond Most sblížení

více info: www.m-sblizeni.cz