Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Já měla tak krásnej život!

Když jsem za usměvavou paní Vrátnou přišla, poprosila mě, abych chvilku počkala na chodbě, a běžela se upravit, aby jí to na fotkách slušelo...

Po několika minutách mě pozvala dál, pochválila mi kabát a vlasy. Začala mi vyprávět o svém životě, vytáhla pečlivě nadepsané desky, v nichž uchovává své poklady – fotografie, pohlednice, písemnosti. Na rukou se jí leskly prstýnky, korálkové náramky a elegantní hodinky. Paní Vrátná si na parádu potrpí stejně jako zamlada. Připadalo mi zvláštní, jak se jeden dlouhý lidský život vtěsná do malého pokojíku, dvouhodinového rozhovoru a napěchovaných papírových desek. Ale možná by k jeho shrnutí stačila jediná věta, kterou paní Vrátná rozhovor zahájila:

„Já měla tak krásnej život!“

Paní Drahomíra Vrátná se narodila v roce 1929 v Záboří nad Labem v domku vedle kostela, kde její dědeček dělal kostelníka. Její otec pracoval v zemědělském družstvu, matka byla v domácnosti. Malá Draha toužila jednou ministrovat, protože však byla dívka, zůstalo pouze u snění. Ke svému náboženskému vyznání říká: „Jsem katolička, ale neříkám to, abych se tím nějak vytahovala, každý má právo věřit, čemu chce. To je každého věc.“

Drahoslava šla do učení na kadeřnici, musela dojíždět vlakem do Kolína. Vzpomíná na dramatickou příhodu z války:

„To jsme jely s kamarádkou domů z Kolína. Nastoupily jsme na nádraží do prvního vlaku naším směrem a vůbec jsme si nevšimly, že jde o vlak Wehrmachtu. Teprve vevnitř jsme zjistily, že je vepředu plno vojáků. My se jich bály, tak jsme utekly až dozadu do posledního vagonu.“ Netušila, jak šťastné rozhodnutí to bylo. Najednou se ozval hukot, vzápětí rachocení střelby. Vlak se zastavil. Šlo o takzvaný hloubkový nálet a první i druhý vagon se ocitly pod palbou. „Vyvázly jsme jenom zázrakem. Ale řeknu vám, mě ten Bůh měl rád! Když jsme pak vystoupily, vojáci vytahovali z vlaku své raněné a mrtvé. A to si tam napište, že se pak seřadili a těm svým padlým druhům všichni salutovali!“

Po vyučení se Drahoslava přestěhovala do Prahy ke své tetě, která dělala kuchařku u zámožné rodiny Nekvasilových. „Tetička byla hodná, nechala mě u sebe a nic za to nechtěla. Nekvasilovi měli velký dům a ona bydlela úplně nahoře, snad v sedmém patře. Tam měl každý jednu malou komůrku: kuchařka, panská, zahradník, šofér. V místnosti byla jen jedna postel, tak jsem spala na takovém rozkládacím lůžku, pro vodu jsme musely na chodbu. Víte, já ten život měla chudej, ale krásnej. Krásnej, protože jsem dostala tu možnost,“ vypráví paní Vrátná s odzbrojující pokorou.

Na léta u Nekvasilových vzpomíná ráda. „Milostivá paní dovolila, abych se k tetičce nastěhovala. Kdykoli jsem ji potkala, říkala jsem ‚ruku líbám‘ a ona se usmívala. Jednou mi dokonce dala krásné oříškově hnědé šaty! V těch jsem se potom vdávala.

Ráno tetička vstávala časně, musela dolů do kuchyně. Měli tam kachlová kamna a na nich takovou jako ohřívárnu, a tam mi tetička vždycky přichystala kafe a dvě housky, abych se najedla, než půjdu do práce. Takhle dobře jsem se měla!

Já chtěla třeba pomoct s nádobím, jenomže nádobí myl pán domu. Nekvasilovi měli ohromnou jídelnu, k nim se chodil najíst i mladý Masaryk!“

„Tetička dala firmě Nekvasil celej svůj život, ale nakonec komunisti Nekvasilům všechno sebrali a všechny vystěhovali, milostivá paní musela někde lepit pytlíky. Nezůstalo jim vůbec nic, dali jim jenom jeden pokoj s kuchyní na Palmovce. Tetička je tam ještě roky navštěvovala, často jim i uvařila. V tom jejich bývalém domě udělali kanceláře, ale pokojíky nahoře zůstaly a tetička tam směla dožít. Jak se ona předtím starala o mě, tak jsem se pak já, když už nemohla, starala o ni.“

S manželem, synem hajného, se Drahoslava seznámila, když jí bylo dvacet. „Tohle je můj muž,“ ukazuje mi s láskou fotografii. „Podívejte, jak byl krásnej a urostlej, kudrnatej, prostě moc hodnej a šikovnej mužskej. Pocházel z hájovny, miloval přírodu, ryby a vůbec uměl všechno, nač si vzpomenete.“

Byla to láska jako trám. Po dvou letech se vzali.

„Svatba byla obyčejná. Dali jsme si v Praze rande, šli jsme na výbor, to už se svatby dělaly jenom na národním výboru, tak jsme tam šli my dva, manželův kamarád a můj tatínek. Když bylo po všem, dali jsme si oběd ve Slovanském domě, a byli jsme svoji. Maminka plakala, že jsme neměli svatbu v kostele, a chtěla vystrojit ještě jednu, ale já jí řekla, že by to stálo moc peněz. Tak mi pak místo toho nechala u Drvoštěpa udělat kredenc. Ale nemyslete si, jeden můj bratranec měl nádhernou velkou svatbu – a pak se rozvedli. Takže o tom to není.“ Manželé Vrátní spolu prožili čtyřicet sedm let.

Když se paní Vrátná rozhodla, že se přestěhuje do domova pro seniory, byt i chatu, kterou s manželem postavili svépomocí, darovala příbuzným. „Jenom ty děti, ty jsme nikdy neměli. Ale on se dá život udělat hezkej s dětma, i bez dětí.“

Od rozhovoru uplynulo pár měsíců, ale já na paní Vrátnou často myslím. Jen vzácně totiž narazíte na člověka, který beze zbytku přijal vše, co jej kdy potkalo, a upřímně se těší z toho, že je na světě.„Čím jsem byl, byl jsem rád,“ napsal Jan Neruda a tento verš paní Vrátné padne jako ulitý. Až budu jednou bilancovat, přála bych si vidět jejíma očima.

Lenka Faltejsková

Mosty mezi námi - Příběhy

 

Já měla tak krásnej život!

Usměvavá paní Drahoslava Vrátná.

 

Autor: Most mezi námi | pátek 22.4.2016 10:00 | karma článku: 30,37 | přečteno: 2016x
  • Další články autora

Most mezi námi

Viru navzdory

Přestože jsme sem na blog už dlouho nic nenapsali, naše činnost stále pokračuje. Dál chodíváme do domů seniorů s programy, které „naše“ babičky a dědečky baví.

23.4.2020 v 15:03 | Karma: 5,95 | Přečteno: 162x | Diskuse| Občanské aktivity

Most mezi námi

Když se daří, tak se daří…

Znáte to taky? Když vám na něčem hodně záleží, dlouho na tom pracujete, domlouváte, organizujete a když si myslíte, že je hotovo, začne vše nějak... ehm... kolabovat?

29.11.2018 v 13:01 | Karma: 10,60 | Přečteno: 295x | Diskuse| Občanské aktivity

Most mezi námi

Fotosoutěž - vyhlášení výsledků a pozvání na vernisáž

Dlouho očekávaná chvíle je zde. Máme výsledky fotosoutěže a dvacet vybraných fotografiích už se zpracovává v tiskárně. A tak je namístě, abychom vás s výsledky seznámili a pozvali vás na slavnostní vernisáž.

16.11.2018 v 11:59 | Karma: 6,88 | Přečteno: 244x | Diskuse| Občanské aktivity

Most mezi námi

Rozhovor s porotkyní - Johanka Horáková

Zveřejnění výsledků fotosoutěže se kvapem blíží a tak vám přinášíme ještě jeden rozhovor s porotkyní a to Johankou Horákovou. Zastupovala svou maminku, paní Jarmilu Kamenáčovou Horákovou, která v minulém ročníku získala 3. místo.

15.11.2018 v 12:47 | Karma: 3,26 | Přečteno: 145x | Diskuse| Občanské aktivity

Most mezi námi

Rozhovor s porotcem - Ivo Kaplán

Aktivní část fotosoutěže již skončila - ale konec to rozhodně není. Porotci nyní ještě pilně hodnotí a nás pak čeká spousta další práce s grafiky, tiskaři a pak při organizaci výstav vybraných fotografií ze soutěže.

19.10.2018 v 10:43 | Karma: 4,96 | Přečteno: 129x | Diskuse| Občanské aktivity
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Rusové v noci ničili ukrajinskou infrastrukturu, znovu útočili i na Charkov

27. dubna 2024  8:05,  aktualizováno  10:41

Sledujeme online Rusko v noci na sobotu zaútočilo na energetickou strukturu Ukrajiny. Ve třech oblastech poškodili...

Zemřel Robert Kvaček. Spisovateli a uznávanému historikovi bylo 91 let

27. dubna 2024  10:10,  aktualizováno  10:24

Ve věku 91 let zemřel historik a spisovatel Robert Kvaček. Ten patřil k největším osobnostem...

Neapol zasáhlo zemětřesení o síle 3,9. Ohnisko se nacházelo na svahu sopky Vesuv

27. dubna 2024  9:52

Oblast kolem sopky Vesuv nedaleko jihoitalské Neapole v sobotu ráno zasáhlo zemětřesení o síle 3,9....

Veřejnoprávní média by neměla mít zisk z reklamy, zní z Asociace komerčních televizí

27. dubna 2024  9:41

Mediální manažerka Klára Brachtlová už rok stojí v čele Asociace komerčních televizí (AKTV). Tu...

  • Počet článků 68
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 380x
BLOGEŘI  ČTOU  SENIORŮM

projekt NEJEN pro blogery a seniory

Organizováno s podporou blogu iDnes.cz

Organizátor: Nadační fond Most sblížení

více info: www.m-sblizeni.cz